Friday 11 January 2019

AMALAN PEMBAHAGIAN FARAID DI MALAYSIA

Assalamualaikum semua, semoga hari ini dapat kita manfaatkan sebaiknya..

Untuk hari ini, Ezani nak kongsi artikel yang 
Ezani baca bertajuk "AMALAN PEMBAHAGIAN FARAID DI MALAYSIA" kajian daripada Mohd Khairy Kamarudin..

Dalam artikel ini, menekankan berkenaan isu-isu faraid antaranya isu sijil faraid, alternatif pembahagian faraid sehinggalah kekangan perlaksaan faraid dia Malaysia.
Untuk hari ini, Ezani ingin kongsikan berkenaan topik perundangan faraid.

======================================================
PERUNDANGAN FARAID
Undang-undang yang sedia ada jelas menunjukkan sistem faraid merupakan rujukan utama waris-waris orang Islam dalam pembahagian harta pusaka mereka. Merujuk Seksyen 25, Akta Undang-Undang Sivil 1956 mengkhususkan pentadbiran harta pusaka bagi orang Islam perlu merujuk undang-undang Islam iaitu sistem pewarisan faraid (Hassan & Abdul Rashid, 2014; Noordin, Shuib, Zainol, & Mohamed Adil, 2011). Tambahan lagi, Seksyen 12(7) Akta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 memperuntukkan pembahagian harta pusaka si mati hendaklah mengikut undang-undang terpakai kepadanya. Maka, bagi orang Islam, Pemungut atau Pentadbir pusaka perlu menentukan waris-waris, kadar bahagian-bahagian yang layak diterima dan jumlah harta berdasarkan hukum faraid (Disa, 2009; Wan Harun, 2009).

Dari sudut bidang kuasa pembahagian faraid pula, Senarai 2, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Malaysia memperuntukkan perkara-perkara berkaitan pewarisan bagi orang Islam adalah tertakluk kepada bidang kuasa Negeri (Halim & Arshad, 2014). Perkara ini diperkukuhkan melalui Seksyen 46 (2) (b), Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam Negeri-Negeri yang memperuntukkan bidang kuasa berhubung pewarisan kepada Mahkamah Syariah (Disa, 2009; Mohd Yusof & Ahmad, 2013). Dalam erti kata yang lain, mendengar dan memutuskan kes yang berkaitan dengan pewarisan atau undang-undang harta untuk orang Islam adalah tertakluk kepada bidang kuasa Negeri melalui keputusan Mahkamah Syariah (Halim & Arshad, 2014; Wan Harun, 2009).

Seksyen 50, Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam Negeri-Negeri pula mengkhususkan Mahkamah Syariah mempunyai kuasa untuk menguruskan perkara mendapatkan Sijil Faraid (Disa, 2009; Noordin et al., 2011; Wan Harun, 2009). Merujuk kepada kes Jumaaton dan Raja Delila lwn Raja Hizaruddin [1998]3, Hakim memutuskan bahawa persoalan kaedah pembahagian pusaka bagi orang Islam perlu mengikut faraid dengan merujuk keputusan di Mahkamah Syariah yang mempunyai bidang kuasa untuk mengeluarkan Sijil Faraid.

Namun begitu, amalan ini tidak mempunyai asas yang kukuh kerana sehingga kini masih tiada sebarang peruntukan khas di bawah prosedur Mahkamah Sivil yang memerlukan Sijil Faraid tersebut bagi tujuan tuntutan pusaka (Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, 2016; Md Azmi & Mohammad, 2015; Wan Harun, 2009). Hal ini disebabkan, sekiranya amalan mendapatkan Sijil Faraid ini diwajibkan, maka waris-waris perlu menghadapi perbicaraan sebanyak dua kali iaitu perbicaraan untuk membahagikan harta pusaka di Mahkamah Sivil atau di Pejabat Pusaka Kecil dan perbicaraan untuk mendapatkan Sijil Faraid di Mahkamah Syariah (Wan Harun, 2009).

Amalan ini akan menyebabkan proses pusaka menjadi semakin sukar, memerlukan masa yang panjang dan kos yang tinggi. Walau bagaimanapun, Disa, (2009) berpendapat Pemungut sendiri mempunyai kuasa untuk menentukan kadar bahagian waris mengikut faraid berdasarkan Seksyen 8(1), Akta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 dan Sijil Faraid hanya diperlukan apabila menghadapi masalah untuk membahagikannya.

Dari sudut pengiraan pembahagian faraid, Pemungut atau Hakim hanya merujuk kepada kitab faraid dan berdasarkan pembelajaran yang tidak formal kerana masih tiada statut khusus untuk dirujuk berkaitan pengiraan faraid. Perkara ini akan menyebabkan kekeliruan dalam pewarisan kerana terdapat kemungkinan pembahagian faraid tersebut adalah mengikut pendapat ulama’ yang berbeza berdasarkan keperluan semasa (Wan Harun, 2009). Pembahagian faraid juga akan menghadapi masalah sekiranya harta yang dituntut tidak jelas dari sudut pemilikan atau bercampur dengan harta orang lain (Mujani et al., 2011).
======================================================

Kesimpulannya, Mahkmah Syariah sebenarnya memainkan peranan penting dalam pengurusan harta pusaka. Khususnya dalam mengeluarkan Sijil Faraid.

Apa yang menarik lagi dalam artikel ini, pengkaji mencadangkan beberapa perkara kepada pembaca bagaimana untuk memanfaatkan tanah-tanah pusaka daripada terabai atau terbiar.

In syaa Allah, Moga penulisan ini memberi manfaat kepada semua. Saya minta maaf dahulu jika ada kekurangan dalam menyalurkan informasi, jika kawan-kawan semua ada cadangan dan penambahbaikan boleh kongsi kita belajar sama-sama ilmu harta pusaka ini.

Untuk bacaan lanjut artikel ini, boleh cari di pautan berikut :

"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani

#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

2 comments:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Salam, boleh tuan jelaskan dari segi pandangan fuqaha tentang amalan pembahagian harta pusaka secara faraid?

    ReplyDelete