Friday 25 January 2019

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HARTA PUSAKA BEKU DI MALAYSIA (Part 1)

Untuk hari ini, Ezani nak kongsi artikel daripada Proceeding of th 3rd International Conference on Management & Muamalah 2016 (3rd ICoMM). Dalam artikel ni, menekankan tiga faktor yang mempengaruhi harta pusaka beku di Malaysia. Hari ini Ezani share satu dulu ya.

======================================================
Faktor Pemilik Harta
Secara amnya, masyarakat mengetahui bahawa dalam Islam pembahagian harta pusaka setelah berlaku kematian adalah mengikut hukum faraid. Menurut Buang (2009), masyarakat Islam beranggapan bahawa perancangan awal iaitu perancangan pembahagian harta semasa hidup tidak perlu dilakukan ekoran daripada pelaksanaan hukum faraid yang telah ditetapkan dalam Islam. Tanggapan masyarakat Islam pada hari ini perlu diubah ekoran daripada peningkatan harta pusaka beku. Penyataan ini turut disokong oleh pengkaji Md Yusof (2008) dan Mujani et. al. (2011). Ekoran daripada anggapan masyarakat tersebut telah menyebabkan waris-waris perlu menanggung sepenuhnya segala permasalahan yang timbul berkaitan tuntutan dan pengurusan harta pusaka yang ditinggalkan oleh pemilik harta.

Selain itu juga, masalah pembahagian harta pusaka timbul apabila pemilik harta tidak memaklumkan kepada waris-waris berkaitan harta yang dimiliki sehingga menyebabkan waris sendiri tidak mengetahui kewujudan harta pusaka tersebut. Malahan lebih parah lagi apabila pemilik harta tidak mengambil berat hal-hal berkaitan dokumen pemilikan terhadap tanah contohnya kehilangan dokumen pemilikan tersebut akan menyebabkan hakmilik tanah tersebut tidak jelas seperti berlakunya pertindihan sempadan (Md Yusof 2008; Mujani et al. 2011; Wan Harun 2010).
Kesan daripada kehilangan dokumen terhadap pemilikan tanah telah menyebabkan waris-waris sukar mengenalpasti tanah yang perlu dibahagikan dan sukar membuktikan kewujudan tanah tersebut ketika memfailkan tuntutan harta pusaka di Pejabat Tanah, Mahkamah Sivil atau Amanah Raya Berhad (Abdul Rashid dan Yaakub 2010b; Ahmad dan Laluddin 2010; Md Yusof 2008; Muhamad 2006; Mujani et al. 2011).
======================================================

Bila Ezani baca artikel ini, sebenarnya apa yang dituliskan menunujukkan bahawa orang Islam kita, khususnya orang melayu masih kurang menekankan tentang pengurusan harta pusaka walaupun mempunyai banyak harta sana sini tetapi tidak didokumentasikan atau diwartakan kepada waris.

In syaa Allah nanti Ezani share lagi faktor-faktor lain pula ya dalam penulisan yang akan datang...

"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani

#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete