Thursday 10 January 2019

HARTA PUSAKA MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Assalamualaikum, apa khabar semua? 
Semoga semua berada keadaan sihat sejahtera hendaknya. Untuk hari ni, Ezani nak share artikel yang Ezani baca baru-baru ni. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua sahabat. 

======================================================
Dalam ajaran Islam, pembahagian harta pusaka dikenali dengan ilmu faraid. Hal ini telah difirmankan Allah dalam al-Quran, al-Nisa (4:7), yang maksudnya: “Orang-orang lelaki mempunyai bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa dan kerabat. Dan orang-orang perempuan mempunyai bahagian pusaka dari peninggalan ibu bapa dan kerabat, sama ada sedikit atau banyak dari harta yang ditinggalkan itu; iaitu bahagian yang telah diwajipkan atau ditentukan oleh Allah”.

Dalam ayat yang lainnya, al-Anfal (8:75) yang maksudnya: “Dalam pada itu, orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak atas setengahnya yang lain menurut hukum atau kitab Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”. Kedua-dua ayat di atas menunjukkan bentuk ayat mujmal.

Terdapat juga ayat yang berbentuk mufassal, sebagaimana telah difirmakan Allah dalam al-Quran, al-Nisa (4:11), yang maksudnya:
“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan, tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah seperdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa si mati, setiap seorang daripada keduanya seperenam daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak, tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisnya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah sepertiga. Jikalau si mati mempunyai beberapa saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah seperenam (pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwariskan oleh si mati, dan sesudah dibayar hutangnya. Ibu bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui sesiapa antara mereka yang dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan daripada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Bijaksana”.

Para ahli waris ashab al-furud dan asabah bi al-ghayr. Para ahli waris ashab al-furud adalah anak perempuan, ibu, bapa, suami, isteri, saudara lelaki seibu, saudara perempuan seibu, saudara perempuan seibu sebapa dan saudara perempuan sebapa. 

Pembahagian harta pusaka faraid kepada ahli waris hendaklah dibuat sesudah menunaikan hutang-hutang si mati sama ada hutang Allah seperti zakat, atau sesama manusia. Dan sesudah diselesaikan wasiat yang dibuat si mati (jika ada) atas kadar sepertiga daripada jumlah keseluruhan harta pusakanya.

Sabda Rasulullah (s.a.w) yang maksudnya:
“Daripada Ibn Mas’ud (r.a), berkata: Bagi seorang anak perempuan setengah/separuh, seorang anak perempuan kepada anak lelaki (cucu perempuan) seperenam untuk melengkapkan dua pertiga dan baki (asabah) untuk seorang saudara perempuan”. 

Riwayat al-Bukhari. Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas (r.a) Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Serahkan warisan-warisan itu kepada ahli waris. Adapun bakinya, bagi ahliahli waris lelaki yang terdekat”.

Hukum mempelajari ilmu faraid adalah fardhu kifayah. Bagi umat Islam, tetapi hukum melaksanakan pembahagian harta pusaka dengan ilmu faraid adalah wajib.
======================================================

Ezani tertarik dengan point terakhir dalam artikel ini, dimana penulis menekankan hukum belajar ilmu faraid adalah fardhu kifayah, manakala perlakasanaan faraid adalah wajib.

Sebab itu, Ezani rasa bertanggungjawab untuk kongsikan ilmu berkenaan faraid dan berkaitan pusaka kepada semua.. Walaupun, Ezani sekadar kongsikan ilmu yang Ezani dapat daripada artikel-artikel yang Ezani baca.. 😅😅😅

Jika ada kawan-kawan ingin membuat bacaan lanjut boleh dapatkan artikel ini di pautan berikut: 


"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani


#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete