Monday 28 January 2019

PRINSIP-PRINSIR ASAS PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN HARTA PUSAKA ISLAM

Hari ini Ezani tertarik nak kongsikan apa Ezani baca dalam artikel ini. Tajuk dia "Wasiat Kepada Ahli waris Menurut Pandangan Fuqaha dan Kedudukannya di Negara Islam" tulisan Mohd Ridzuan Awang.

======================================================
Undang-undang pusaka Islam dibina di atas asas yang kukuh yang mana ianya tidak wujud dalam mana-mana sistem pusaka lain. Konsep Syariah ini merupakan kriteria penting dalam mentadbir dan mengurus harta pusaka Islam. Konsep Syariah yang diperlukan dalam mengendalikan pentadbiran ini, seperti adil, wasatiyyah, aulawiyyah atau tafadhul (mengutamakan yang lebih penting) dan lainnya yang berkaitan.

A. ADALAH
Adalah atau adil merupakan sistem saksama dan teliti dalam mengendalikan pembahagian harta pusaka kepada semua ahli waris berdasarkan kepada sifat manusia, keperluan dan mendekatkan diri mereka kepada si mati. Adil telah dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran, al-Talqa 65: 2, yang maksudnya: “dan adakanlah dua orang saksi, yang adil di antara kamu semasa kamu merujukkannya atau semasa kamu melepasnnya”.

B. AL-WASATIYYAH
Al-Wasatiyyah bermaksud pertengahan adalah sistem Islam dalam alam semula jadi berbanding kepada sistem kapitalis dan komunis. Membahagikan harta pusaka kepada ahli waris secara pertengahan mengikut keperluan mereka.Sifat ini memberikan kesan baik mengenai pentadbiran harta mengikut hak ahli waris.

C. AL-TAWAZUN
Al-Tawazun (seimbang) adalah satu ystem yang menyediakan sesuatu secara kira-kira bagi pemilik kekayaan untuk meninggalkan hartanya dalam pembahagian 1/3 untuk kebajikan melalui wasiat yang akan diwariskan oleh si mati dan baki 2/3 sebagai warisan untuk ahli waris menurut undangundang Islam.

D. SYUMULIYYAH
Syumuliyyah (menyeluruh) bagi seluruh ahli waris, penerima yang berhak menerima bahagian dari harta yang ditinggalkan termasuk semua benefisiari atau saudara-mara, sama ada besar atau kecil, tua atau muda, kaya atau miskin, walaupun janin dalam rahim ibu yang mempunyai hak untuk mendapat warisan. Begitu juga, seorang suami atau isteri berhak menerima kekayaan yang walaupun mereka tidak saudara-mara, tetapi mereka berkongsi hubungan suci perkahwinan, pengorbanan, kerjasama dan kesetiaan di antara mereka.

E. AL-TAFADUL
Al-Tafadul (memberi keutamaan) bahagian dalam pembahagian harta pusaka adalah berdasarkan keperluan benefisiari (al-hajah). Sebagai contoh, wanita dan kanak-kanak kecil mempunyai banyak keperluan daripada harta tersebut, kanakkanak memerlukan banyak lagi harta berbanding dengan bapa dan datuk mereka. al-Mashni (1432H/2011) berpendapat keperluan asas al-Tafadul bahawa anak-anak kepada si mati lebih memerlukan harta si mati berbanding bapa dan datuk, kerana orang yang sudah tua tidak banyak memerlukan tuntutan hidup, tidak seperti anak-anak yang meranjak dewasa atau mereka yang memulakan kehidupan berkeluarga.

F. AL-IJBAR
Al-Ijbar (paksaan) berasaskan sifat rida atas bahagian yang telah ditentukan oleh Allah. Bakhit dan al-Ula (1431H/2010: 19) mengatakan pemberi harta pusaka tidak dibenarkan melarang ahli waris untuk memberikan harta pusaka kepada yang berhak. Pada masa yang sama, ahli waris hendaklah tidak menolak pemberian harta waris si mati, iaitu dengan cara memiliki bahagian yang telah ditentukan secara paksa yang bermaksud paksa di sini adalah mengikut ketentuan faraid. Kematian menjadi sebab hilangnya kuasa terhadap seluruh harta pusaka, bahkan menjadi penghalang kepada ahli waris untuk memilikinya. Justeru, kerana kematian yang berlaku pada seseorang boleh membuka ruang kepada ahli waris yang berhak untuk memiliki harta pusaka yang ditinggalkan. Dalam Al-Quran dijelaskan bahawa harta pusaka akan menjadi Sa’ibah yang bermaksud tidak mempunyai pemilik. Walhal Islam mengharamkan Sa’ibah (al-Ma’idah 5: 103)

G. THABAT
Thabat (tetap) merupakan sifat undang-undang pusaka Islam, kerana thabat merupakan sifat semula jadi, ia tidak berubah dan tidak boleh bertukar ganti walaupun masa, lokasi dan individu adalah tertakluk kepada perubahan kerana ia adalah perintah Allah (s.w.t) melalui al-Quran dan Sunnah Nabi (s.a.w) kecuali dalam kes waris datuk dengan adik-beradik atau saudara-mara yang menerima pusaka dan akan menjadi wajibah yang mana ianya mempunyai ruang untuk ijtihad.
======================================================

Menarik bukan, inilah antara prinsip yang menjadi asas pengurusan pentadbiran harta pusaka Islam. Bagi Ezani ini sesuatu yang baru, mungkin juga untuk sebahagian besar kawan-kawan Ezani juga kan?
Itu sahaja untuk kali ini. In syaa Allah besok kita bincang tajuk lain pula.

"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani

#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete