Friday 25 January 2019

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HARTA PUSAKA BEKU DI MALAYSIA (Part 2)

Untuk hari ini, Ezani nak sambung kongsi artikel daripada Proceeding of th 3rd International Conference on Management & Muamalah 2016 (3rd ICoMM) kelmarin.
Hari ini Ezani share point yang kedua melalui cacatan penulis.

======================================================
FAKTOR WARIS
Selain daripada faktor pemilik harta, faktor-faktor waris dilihat menyumbang kesan yang besar terhadap peningkatan harta pusaka yang tidak dituntut dan diuruskan. Hal ini kerana segala harta pusaka yang ditinggalkan hanya boleh dituntut dan diurus oleh waris melainkan dalam kes-kes tertentu seperti tuntutan yang dilakukan oleh penghulu atau ketua kampung. Oleh itu, jika waris-waris ini gagal menyelesaikan harta pusaka, ia akan menambahkan peningkatan harta pusaka yang terbeku.

Menurut Ahmad dan Laluddin (2010), sikap di kalangan waris yang suka bertangguhtangguh, mengambil mudah dan memandang remeh isu berkaitan pengurusan harta pusaka turut menyumbang dalam peningkatan harta pusaka yang tidak dituntut. Waris juga beranggapan isu harta pusaka sebagai isu yang sensitif untuk dibincangkan (Ahmad dan Laluddin 2010; Md Yusof 2008; Wan Harun 2010). Tambahan lagi, sikap bergantung harap kepada pihak-pihak tertentu seperti abang atau kakak yang sulung untuk menguruskan harta pusaka juga menambah kesan buruk terhadap permasalahan ini (Ahmad dan Laluddin 2010).

Perbalahan di kalangan waris boleh timbul disebabkan perebutan tanah yang kecil yang perlu diagihkan mengikut hukum faraid dan menentukan siapakah yang paling layak diberikan kuasa untuk mengurus dan menuntut harta pusaka. Timbul juga permasalahan di kalangan waris yang telah lama menghilang dan waris yang tidak diketahui kewujudannya seperti anak-anak daripada bekas isteri atau suami dan tiada bukti pewarisan seperti surat nikah dan sijil surat beranak (Buang 2008; Ahmad dan Laluddin 2010).

Sikap tamak di kalangan waris juga menyumbang di dalam peningkatan harta pusaka yang tidak dituntut (Ahmad dan Laluddin 2010). Selain itu, sudah menjadi kebiasaan waris-waris terutamanya di luar bandar tidak segera memohon pusaka jika peninggalan si mati hanyalah tanah di mana waris-waris masih dapat mengusahakan tanah si mati walaupun belum diturunmilik dan perkara ini dilakukan atas persetujuan bersama (Muhamad 2006).

Perancangan pembahagian harta sebelum mati adalah penting untuk waris supaya tidak menghadapi masalah ketika menguruskan pembahagian harta pusaka (Mujani et al. 2011). Ia tidak menafikan hukum faraid seperti yang telah ditetapkan di dalam Islam, namun secara pelaksanaan dari sudut undang-undang khususnya di Malaysia tidak semudah yang disangka (Mujani et al. 2011). Perancangan harta merupakan suatu perancangan yang mampu dilaksanakan dengan cara apabila seseorang semasa hayatnya memperoleh, mengurus dan mengagihkan hartanya kepada waris-waris dan benefisiari mengikut budi bicara dan adil. Di samping itu, ia dapat mengawal, memantau dan memanfaatkan harta itu untuk penerima, dirinya dan keluarga semasa hayat dan selepas kematian (Yaacob 2006).
======================================================

Ezani bersetuju dengan apa yang diutarakan oleh penulis artikel ini. Kebanyakkan kes yang Ezani berhadapan, majoritinya adalah masalah salah faham dan perbalahan dikalangan waris yang tidak arif tentang ilmu pengurusan pusaka dan faraid ini.

Tetapi setelah kita bimbing dan terangkan kembali kepada waris, in syaa Allah waris akan lebih terbuka dan kita dapat meleraikan salah faham ni. D
ekat sini kita dapat bantu dua perkara:
1. Berkenaan pengurusan harta pusaka
2. Perbalahan dikalangan waris

In syaa Allah next post Ezani kongsikan kes berkenaan pusaka pula.

"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani

#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete