Thursday 7 March 2019

KEUTAMAAN ASABAH DALAM PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA (PART 3)




Assalamualaikum apa khabar semua? Semoga semua sihat hendaknya.. Ok hari, kita habiskan pembacaan tajuk berkenaan waris-waris asabah.. Part 3, kita akan famai ahli waris asabah ma'a alghayr.
------------------------------------------------------------------------------
AHLI WARIS ASABAH MA'A AGHAYR
Ahli waris asabah ma’a al-ghayr hanya dua orang sahaja iaitu saudara perempuan seibu sebapa dan saudara perempuan sebapa apabila menerima pusaka bersama-sama dengan anak perempuan atau anak perempuan kepada anak lelaki atau bersama dengan kedua-duanya sekali.

Saudara-saudara perempuan seibu sebapa atau sebapa akan menerima asabah (baki) harta jika masih ada setelah diberikan kepada ahli waris ashab al-Furud iaitu anak perempuan atau anak perempuan kepada anak lelaki. Contohnya, seorang mati meninggalkan seorang isteri, ibu, seorang anak perempuan, seorang anak perempuan kepada anak lelaki dan saudara perempuan seibu sebapa, maka seorang isteri mendapat 1/8, ibu mendapat 1/6, seorang anak perempuan mendapat 1/2, seorang anak perempuan kepada anak lelaki mendapat 1/6 dan seorang saudara perempuan seibu sebapa mendapat bakinya (asabah).

Terdapat dua syarat yang membolehkan saudara perempuan seibu sebapa menjadi ahli waris asabah ma’a al-ghayr iaitu ;
(i) Saudara perempuan seibu sebapa atau sebapa hendaklah mempusakai bersama-sama dengan anak perempuan, atau anak perempuan kepada anak lelaki atau bersama kedua-dua sekali.
(ii) Tidak ada bersama-sama mereka saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa. Jika ada saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa maka saudara perempuan seibu sebapa atau sebapa akan menerima asabah bi al-ghayr dan pembahagiannya berdasarkan nisbah 2:1.
Saudara perempuan seibu sebapa atau sebapa yang menjadi ahli waris asabah ma’a al-ghayr, maka kedudukan mereka sama seperti saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa. Ini bermakna mereka dapat mendinding ahli waris-ahli waris lain yang didinding oleh saudara lelaki mereka.
------------------------------------------------------------------------------
So selesai ketiga-tiga part.. Semoga semua ilmu memberi manfaat dan kefahaman kepada semua ya..

So di kesempatan Ezani nak minta maaf ye kalo ada salah silap.. terkasar bahasa atau banyak typo.. khususnya kalo ada artikel-artikel yang Ezani share salah info atau itu infomsi lama yaa..
Jika kalian ingin membuat pembacaan lebih mendalam boleh lihat dipautan berikut: Faraid: Menifestasi Kesyumulan Pengurusan Harta Dalam Islam

"URUSKAN PUSAKA SUPAYA MENJADI HARTA"
"WARISKAN DUNIA DEMI AKHIRAT"

Klik link untuk laman web MyPusaka

Hubungi perunding, Assalamualaikum Ezani

#mypusakainfo
#danapantas
#rancangharta
#uruspusaka
#byezani

1 comment:

  1. Happy Weekend para member setia ARENADOMINO,
    kali ini kami akan memberikan kepada kalian semua refrensi ,
    untuk kalian yang mau mencari situs poker online hanya dengan 1 USER ID KALIAN BISA BERMAIN DI BANYAK GAME ,
    kalian bisa bermain bersama ARENADOMINO,
    karena ARENADOMINO adalah situs yang terpercaya dan juga situs yang memberikan kalian semua bonus yang besar ,
    dan juga berapapun kemenangan yang kalian dapatkan akan di bayarkan lunas, Daftarkan diri kalian sekarang juga bersama ARENA-DOMINO.COM
    Untuk keterangan lebih lanjut, segera hubungi kami di:
    WA : [+855]964967353
    Line: ARENA_01
    Ayo tunggu apalagi !!

    ReplyDelete